PENGENALAN PSS

Assalamualaikum dan Selamat Datang ke Blog Pusat Sumber Sekolah Al hidayah, SK Batu 48 Dungun, Terengganu. Semoga segala maklumat yang terkandung didalam blog ini akan memberi manfaat kepada semua.

Terima Kasih.






FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA

Falsafah Pendidikan Negara adalah suatu usaha berterusan
ke arah lebih memperkembangankan potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang
seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani
berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warga Malaysia yang
berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran


keluarga, masyarakat dan Negara.


VISI SEKOLAH

Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera


VISI PSS
PSS SK Batu 48 cemerlang dalam menjana generasi gemilang yang berbudaya ilmu dan berkemahiran maklumat menjelang tahun 2017
MISI SEKOLAH

Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk
Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara

MISI PSS 


Menjadikan Pusat Sumber Sekolah pusat penyebaran ilmu dan maklumat serta mewujudkan pengalaman belajar sebagai laluan intelektual bagi melahirkan insan yang berpengetahuan, bersahsiah dan mengamalkan budaya belajar sepanjang hayat.

 MOTO PSS


”Pusat Sumber Elit dan Gemilang 2017”




B. ORGANISASI PUSAT SUMBER SEKOLAH





CARTA ORGANISASI INDUK
PUSAT SUMBER SEKOLAH SK BATU 48
TAHUN 2017

PENGERUSI
Pn Azizon Binti Saad
Guru Besar SK Batu 48

PENYELARAS KURIKULUM
En Rusmadi Bin Abdullah
PK1

GURU PERPUSTAKAN MEDIA
Pn Norazimah Binti Ab Ghani

SETIAUSAHA/JK PERPUSTAKAAN
Pn Rohani Binti Mohd Noor

PENYELARAS ICT & LAMAN WEB SEKOLAH
Pn Wan Ismahira Binti Wan Ab Majid

JK KECIL

KAMPUS ASTRO
Pn Siti Sara Binti Ismail

NILAM
Pn Rohana Binti Abd Hamid

SAL
Pn Asmah Binti Yusof

BBM
Pn Nur Aisyah Yeo Binti Abdullah

BANK SOALAN
Pn Faridah Binti Harun

MBMMBI
Pn Zawibah Binti Ali
Pn Rubiah Binti Mohamad     




C. PENTADBIRAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

  • BIDANG TUGAS JAWATANKUASA INDUK PSS

1. Merancang kewujudan PSS dan merangka peranan, kepentingan dan strategi perkembangannya.

2. Mengurus sumber kewangan PSS.

3. Mengagih dan menyelaras peruntukan dalam pembelian bahanbahan PSS seperti bahan cetak (buku dan lain-lain), media dan bahan pengajaran dan pembelajaran.

4. Memperakukan anggaran perbelanjaan mengurus PSS yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Kerja.

5. Merancang aktiviti dan jadual tahunan PSS.

6. Merangka strategi perkembangan PSS iaitu membuat unjuran mengenai keperluan di masa akan datang.

7. Merancang untuk mendapatkan bantuan daripada pihak-pihak tertentu dalam menguruskan PSS.


  • BIDANG TUGAS PENGERUSI (PENGETUA/GURU BESAR)

1. Bertindak sebagai ketua pentadbir, pengurus dan mempengerusikan mesyuarat AJK Induk PSS.

2. Memastikan PSS bergerak dengan berkesan selaras dengan objektif yang dirancang.

3. Membentuk dasar yang praktikal mengenai perkhidmatan PSS di sekolah.

4. Merancang mendapatkan alat serta kemudahan-kemudahan lain untuk memenuhi keperluan PSS yang progresif.

5. Menyediakan kursus-kursus dalam perkhidmatan bagi guru-guru yang berminat, berbakat dan memerlukan.

6. Meluluskan belanjawan tahunan PSS.

7. Membuat penilaian yang berterusan terhadap kegiatan pengajaran dan pembelajaran berasaskan sumber di sekolah.

8. Menjalinkan hubungan erat dengan agensi-agensi luar khususnya PKG, PSPN dan BTP untuk meningkatkan kemajuan PSS.

9. Menggalakkan guru-guru dan para pelajar menggunakan bahan-bahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran melalui PSS merentasi Kurikulum.


  • BIDANG TUGAS NAIB PENGERUSI
(PENOLONG KANAN TADBIR DAN KURIKULUM)

1. Bertanggungjawab kepada Pengetua/Guru Besar dalam semua aspek pentadbiran dan pengurusan PSS.

2. Merancang pembangunan sumber manusia PSS dan mengemukakannya kepada Jawatankuasa Induk PSS.

3. Mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kerja.

4. Memantau Program Jangka Panjang bersama AJK PSS.

5. Menjalankan tugas-tugas yang diarahkan oleh Pengetua/Guru Besar dari semasa ke semasa.

6. Memilih dan melantik guru-guru PSS bersama Setiausaha.


  • BIDANG TUGAS GURU PERPUSTAKAAN DAN MEDIA

1. Merancang dan mengajar Kemahiran Maklumat antara 6 hingga 8 waktu seminggu.

2. Merancang dan melaksanakan dasar serta program tahunan PSS bersama-sama pengetua/guru besar, kakitangan PSS, guru dan pelajar sekolah

3. Merancang dan mengurus belanjawan tahunan PSS bersama AJK Kurikulum sekolah.

4. Merancang pemerolehan dan pembinaan koleksi yang komprensif, seimbang dan kemaskini.

5. Merancang dan melaksanakan perkhidmatan PSS yang dapat menyokong pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.

6. Merancang dan mengurus program pembacaan (Program NILAM) dan pembudayaan ilmu.

7. Merancang, melaksana dan menyelaras program pembangunan staf dan program latihan dalaman berhubung dengan PSS.

8. Merancang dan mengurus program promosi PSS.

9. Bekerjasama dengan guru-guru dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berasaskan sumber.

10. Berhubung dan bekerjasama dengan PSPN/PKG Perpustakaan Awam untuk meningkatkan perkhidmatan dan program PSS.

11. Menyelia dan mengurus bahan-bahan PSS

12. Menyedia dan mengedar minit mesyuarat JK Induk/Kerja PSS.

13. Memantau dan mengawal selia pelaksanaan program PSS.

14. Melaksanakan tugas semakan stok dan inventori peralatan PSS.

15. Mempromosi dan menjadi ahli Persatuan Perpustakaan/PSS Negeri.

16. Menjalankan penyelidikan/kajian tindakan berhubung dengan perkhidmatan PSS.

17. Menyediakan laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan, pengurusan, program dan aktiviti serta kewangan PSS.

18. Menghantar data dan laporan pelaksanaan Program PSS khasnya Laporan PSS dan NILAM kepada BTP melalui PKG dan PSPN pada bulan Oktober setiap tahun.


  • BIDANG TUGAS GURU-GURU PERPUSTAKAAN

1. Membantu Guru Perpustakaan/Media dalam pengurusan dan pentadbiran PSS.

2. Mengelas,merekod dan mengkatalog koleksi bahan perpustakaan.

3. Membaikpulih, menyemak dan menghapuskira koleksi perpustakaan.

4. Mewujudkan suasana perpustakaan yang kondusif untuk menarik minat pelajar dan guru-guru menggunakan perpustakaan.

5. Menyediakan rancangan pembangunan fi zikal, perabot dan koleksi bahan.

6. Menjalankan promosi aktiviti perpustakaan.

7. Mengadakan orientasi penggunaan PSS kepada pelajar-pelajar baru.

8. Mempamerkan koleksi bahan-bahan baru yang diterima untuk makluman guru dan pelajar.

9. Mengatur jadual waktu penggunaaan perpustakaan mengikut keperluan di sekolah.

10. Memberi khidmat nasihat kepada pihak yang memerlukan.

11. Menjalankan kerja menyemak stok pada hujung tahun.

12. Membantu Guru Perpustakaan/Media melaksanakan tugas-tugas PSS dari semasa ke semasa.


  • BIDANG TUGAS GURU KAMPUS ASTRO

1. Membantu Guru Perpustakaan Media PSS dalam pengelolaan, pentadbiran dan mengurus PSS.

2. Melaksanakan aktiviti-aktiviti yang dirancang oleh Jawatankuasa Induk.

3. Menyedia dan menyelaras Jadual Waktu TVP.

4. Menyedia dan memastikan guru-guru merekod penggunaan bilik dan bahan media.

5. Membuat penilaian terhadap program TVP dari semasa ke semasa.

6. Menyediakan laporan tahunan penggunaan TVP.

7. Memberi pendedahan dan latihan mengenai penggunaan Media Teknologi di PSS kepada warga sekolah.

8. Mengurus dan mengelolakan usaha-usaha produksi dan rakamsalin sumber-sumber perisian media teknologi di PSS.

9. Bertanggungjawab dalam penyusunan perkakas dan perisian media teknologi di PSS.

10. Membuat penilaian mengenai perkhidmatan dan penggunaan bahan teknologi di PSS.

11. Mengenalpasti dan mencadangkan alat/teknologi baru yang sesuai untuk kegunaan sekolah.

12. Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarah oleh Penolong Kanan Tadbir dan Kurikulum dari semasa ke semasa.



  • BIDANG TUGAS KETUA BIDANG / KETUA PANITIA

1. Merancang pembudayaan penggunaan teknologi pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru dan para pelajar di sekolah.

2. Menyebarkan maklumat terkini tentang teknologi pendidikan kepada semua guru untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.


3. Membantu AJK PSS dalam memilih bahan pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian untuk kegunaan pelajar.

4. Membantu dan merancang agar guru-guru dapat membina bahan pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan pendekatan yang sistematik.

5. Menilai keberkesanan alat dan media pengajaran yang dibeli ataupun yang dihasilkan sendiri.

6. Membantu dan menjalankan tugas yang berkaitan dengan PSS yang diarahkan oleh pihak pentadbiran sekolah.


  • TUGAS JAWATANKUASA KERJA PSS

1. Melaksanakan semua program PSS yang dirancang oleh AJK Induk.

2. Menyediakan anggaran perbelanjaan pengurusan dan pembangunan PSS.

3. Memohon anggaran perbelanjaan tahunan PSS untuk dimajukan ke Jawatankuasa Induk.

4. Menyediakan laporan tahunan PSS.

5. Merancang dan melaksanakan program perkembangan warga sekolah.

6. Menyediakan khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.

7. Menggalakkan guru dan pelajar menggunakan pelbagai teknologi pendidikan yang terdapat di PSS.

8. Bertindak sebagai penghubung antara pihak sekolah dengan agensi - agensi kerajaan dan swasta dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan aktiviti PSS.



D. PERATURAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

  • PERATURAN-PERATURAN PENGGUNAAN PERPUSTAKAAN

1. Disiplin

• Pelajar diminta senyap apabila memasuki perpustakaan.
• Pelajar mesti beratur semasa meminjam atau memulangkan buku.
• Pelajar tidak dibenarkan makan, minum, tidur dan bermain di dalam
perpustakaan.
• Pelajar tidak dibenarkan membuka dan menutup suis-suis serta
mengubah kedudukan kerusi meja di dalam perpustakaan tanpa
kebenaran penyelaras PSS.
• Pelajar dikehendaki duduk di tempat-tempat yang disediakan dan
tidak dibenarkan berhimpun di rak-rak, pintu dan kaunter.
• Pelajar dikehendaki memasukkan kembali kerusi ke bawah meja
dengan kemas selepas digunakan.
• Pelajar tidak boleh mengadakan mesyuarat atau perjumpaan di
dalam perpustakaan tanpa kebenaran penyelaras PSS.
• Pelajar tidak dibenarkan masuk ke perpustakaan semasa sesi
pembelajaran tanpa diiringi guru.
• Pelajar dikehendaki meletakkan beg, fail dan sebarang bahan dari
luar di tempat yang disediakan.
• Tindakan boleh diambil kepada pelajar-pelajar yang melanggar
peraturan perpustakaan.


2. Bahan-Bahan

• Tindakan akan dikenakan kepada pelajar-pelajar yang melakukan
sebarang kerosakan dengan cara membayar ganti rugi.
• Segala bahan yang telah digunakan hendaklah dikembalikan
ke tempat asal dan tidak dibenarkan dibawa keluar dari
perpustakaan.

3. Pakaian

• Pakaian mestilah kemas dan bersesuaian sewaktu berada dalam
Perpustakaan.
• Jaket, baju panas dan lain-lain pakaian selain pakaian sekolah tidak
dibenarkan dipakai atau dibawa masuk ke perpustakaan.


  • PERATURAN-PERATURAN PENGGUNAAN BILIK TAYANG

1. Disiplin

• Pelajar diminta senyap apabila memasuki bilik audiovisual.
• Pelajar tidak dibenarkan makan, minum, tidur di dalam bilik audio- visual.
• Pelajar tidak dibenarkan membuka dan menutup suis televisyen,
video, pemain VCD, radio atau peralatan lain serta mengubah
kedudukan peralatan ini tanpa kebenaran.
• Pelajar dikehendaki menyusun semula kerusi meja sebelum
meninggalkan bilik ini.
• Pelajar tidak dibenarkan masuk ke bilik-bilik media semasa sesi
pembelajaran tanpa kebenaran guru.
• Pelajar dikehendaki meletakkan beg, fail, dan semua bahan dari
luar di tempat yang disediakan.
• Tindakan boleh diambil kepada pelajar-pelajar yang melanggar
peraturan bilik media.

2. Bahan-Bahan Bilik Tayang

• Sebarang perisian seperti cakera padat, kaset, pita video dan lainlain
tidak boleh dimainkan tanpa kebenaran Guru Perpustakaan Media.
• Segala perisian di dalam bilik audiovisul tidak boleh dibawa keluar
dari bilik tersebut tanpa pengetahuan Guru Perpustakaan Media.

3. Pakaian

• Pakaian mestilah kemas dan bersesuaian sewaktu berada dalam
bilik media.
• Jaket, baju panas dan lain-lain pakaian selain pakaian sekolah
adalah tidak dibenarkan dipakai atau dibawa masuk ke bilik media.

  • PERATURAN PENGGUNAAN PUSAT SUMBER SEKOLAH (PSS) UNTUK GURU

1. Guru-guru perlu mengisi Buku Penggunaan Bilik semasa menggunakan bilik Pusat Sumber(Perpustakaan, Bilik Media, Bilik Komputer, Bilik SAL, Bilik ABM).

2. Guru-guru pengiring perlu mengawal disiplin pelajar di dalam PSS.

3. Sebarang tempahan penggunaan bilik perlu dibuat sekurang-kurangnya sehari sebelum hari penggunaan.

4. Semua peminjaman bahan dan buku perlu dibuat di bawah pengawasan Pengawas PSS bertugas, Guru PSS atau Guru Perpustakaan dan Media.

5. Guru-guru perlu memastikan semua suis ditutup dengan elok dan bilik dikunci selepas menggunakan bilik PSS.

6. Sebarang kerosakan peralatan perlu dimaklum dan direkodkan.

7. Pastikan bilik dalam keadaan asal, bersih dan kemas sebelum
meninggalkannya.


  • PERATURAN PENGGUNAAN BILIK SAL (SELF ACCESS LEARNING)

1. Pelajar dilarang masuk ke Bilik SAL sebelum ketibaan guru.

2. Semua beg, makanan dan minuman tidak boleh dibawa masuk ke
dalam bilik.

3. Semasa berada di bilik pelajar hendaklah sentiasa mematuhi arahan guru.

4. Penggunaan peralatan hanya dibenarkan dengan arahan guru.

5. Laporkan kerosakan peralatan kepada guru.

6. Sentiasa patuhi segala peraturan yang telah ditetapkan.

7. Pastikan bilik dalam keadaan asal, bersih dan kemas sebelum
meninggalkannya.


  • PERATURAN PENGGUNAAN MAKMAL KOMPUTER & ICT

1. Pengguna ICT mesti mendapat kebenaran daripada penyelaras bilik ICT.

2. Guru-guru perlu menempah terlebih dahulu bilik ICT dengan menggunakan jadual tempahan yang telah ditampal.

3. Catatkan maklumat penggunaan bilik selepas digunakan ke dalam buku rekod penggunaan yang disediakan.

4. Guru dan pelajar tidak dibenarkan mengubah kedudukan komputer dan segala peralatan yang terdapat di dalam bilik.

5. Tinggalkan beg dan kasut di luar  bilik sebelum masuk.

6. Pelajar dilarang sama sekali membawa makan dan minuman ke dalam bilik.

7. Tutup semua suis lampu, kipas dan alat penghawa dingin selepas digunakan.


  • PERATURAN BAHAN BANTU MENGAJAR

1. Pinjaman terhad kepada guru sahaja.

2. Bahan-bahan yang dipinjam hendaklah diambil dan dipulangkan oleh
guru yang bertanggungjawab selepas menggunakannya.

3. Urusan pinjaman dan pemulangan hanya boleh dilakukan dengan
guru/Pengawas Bilik Media/Guru Perpustakaan Media.

4. Semua urusan mesti direkodkan dalam buku rekod yang disediakan.

5. Pengguna bertanggungjawab menjaga keselamatan bahan pinjaman,
sebarang kerosakan dan kehilangan bahan mesti diganti.

6. Laporkan kerosakan alatan yang digunakan kepada Guru Perpustakaan
Media.

7. BBM hendaklah dipulangkan pada hari yang sama. Pinjaman yang
lewat dipulangkan akan dikenakan denda mengikut kadar yang
ditetapkan.

8. Bahan yang dikembalikan hendaklah diletakkan di tempat asal.




E. PENGAWAS PUSAT SUMBER SEKOLAH




 CARTA ORGANISASI PENGAWAS PUSAT SUMBER TAHUN 2017


PENASIHAT
Pn Norazimah Binti Ab Ghani
(Guru Perpustakaan dan Media)

PENGERUSI
Nurul Syazwani binti Ahmad Shuhaimi

NAIB PENGERUSI
Puteri Nur Batrisya Binti Rosli

SETIAUSAHA
Siti Nur Batrisya Binti Muhd Rushdi

NAIB SETIAUSAHA
Sarah Nasuha Binti Mohd Sofian

BENDAHARI
Nur Atiqa Safia binti Osman

NAIB BENDAHARI
Damia Elisa Binti Shamsunizam

AHLI JAWATANKUASA
Che Ku Qurratutaqiah Sherilya Binti Cheku Azman
Muhammad Iyyad Bin Ishak
Muhammad Nadiy Asyraf Bin Nordin
Nor Aisya Sofea Binti Mohd Shahdan
Wan Alia Najah Binti Wan Manan

No comments:

Post a Comment

 KAJIAN KEBERKESANAN AKTIVITI ANJURAN PUSAT SUMBER SEKOLAH DI KALANGAN GURU MOHON GURU-GURU UNTUK MENJAWAB SOAL SELIDIK TERSEBUT. TERIMA...